НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ

На сторінці будуть виставлені плани-конспекти катехитичних зустрічей, уроків християнської етики, навчально-виховних акцій та заходів на тематику «Відповідальність за Створіння: збереження довкілля».

 

 

 

КОНСПЕКТ ДЛЯ КАТЕХИТИЧНОЇ ЗУСТРІЧІ НА ТЕМУ:

ПРИРОДА ПОТРЕБУЄ НАШОЇ ТУРБОТИ

Слава Отцю і Сину і Святому Духу

 

Літургійна частина року:…  *(в залежності від періоду Літургійного року в катехитичній зустрічі можна застосувати ті чи інші наочні матеріали, молитви, провести катехизу у тій чи іншій організаційній формі).

Вік слухачів катехизи: наприклад, 10 років (4 клас).

 

Дидактична мета: Слухачі катехитичної зустрічі мають дізнатися, що Людина покликана турбуватися про природу навколишнього світу, яка потребує нашої допомоги й любові; також повинні зрозуміти, що руйнування і нераціональне споживацьке користування природними ресурсами є в своєму роді гріхом або навіть злочином проти довкілля і проти свого ближнього.

 

Виховна мета: Ті, кого катехизуємо, мають згадати, де і коли в їх житті вони можуть виявити піклування про довкілля і живих створінь; маємо намагатись виховати в них повагу до навколишнього природного середовища і розуміння того, що можна «бачити» Бога в Його Створіннях.

 

 

ВСТУП

 

Вступна частина катехизи: „Людина запитує”

 

Всі люди дуже люблять свій дім. Якщо ми приходимо в гості до наших друзів і знайомих, то бачимо в них вдома чистоту і порядок. А Ви любите, коли у Вас вдома чисто і затишно? Чому?

Як Ви гадаєте, Земля є нашим домом? Правильно, хоча це тимчасовий дім, але протягом всього життя наша планета, зокрема наша країна і місто будуть слугувати нам за місце проживання.

Світ, який нас оточує, даний нам Богом. Бог створив цей світ для нас, щоб ми могли в ньому щасливо жити, пізнаючи цю чудову природу і славлячи Творця за Його творіння.

Чи роблять люди так? Чи бережуть свою рідну планету, яка є нашим домом у земному житті?..

 

Основна частина каехитичної зустрічі:  „Бог говорить”

Для того щоб зрозуміти, яким хоче бачити Бог світ, в якому ми живемо, і яке завдання дав Бог людині відносно світу, в якому ми живемо, зокрема природного середовища, звернемося до книги Буття в Святому Письмі.

Найперше, що зустрічаємо в Святій книзі Буття, – це опис творіння всього видимого і невидимого, тобто Всесвіту. Хто пам’ятає, яким Бог створив цей світ?

Ось зачитаємо слова зі Святого Письма, які це підтверджують:

Буття 1.3. І сказав Бог: Хай станеться світло! І сталося світло.
4 І побачив Бог світло, що добре воно, і Бог відділив світло від темряви.

А також:

БУТТЯ 1.24 І сказав Бог: Нехай видасть земля живу душу за родом її, худобу й плазуюче, і земну звірину за родом її. І сталося так.
25 І вчинив Бог земну звірину за родом її, і худобу за родом її, і все земне плазуюче за родом його. І бачив Бог, що добре воно.

БУТТЯ 1.31 І побачив Бог усе, що вчинив. І ото, вельми добре воно! І був вечір, і був ранок, день шостий.

Отже, Бог створив Світ добрим.

Потім Бог створив людину. І, творячи чоловіка, Бог мав намір віддати світ людині, щоб панувала в ньому і порядковувала його. Зачитаємо слова з книги Буття, які на це вказують:

БУТТЯ 1. 28 І поблагословив їх (Адама і Єву) Бог, і сказав Бог до них: Плодіться й розмножуйтеся, і наповнюйте землю, оволодійте нею, і пануйте над морськими рибами, і над птаством небесним, і над кожним плазуючим живим на землі!

Яким же способом мали панувати над світом Ада і Єва та їх нащадки?

Спершу Бог дав завдання Адамові називати всіх тварин:

БУТТЯ 2. 19 І вчинив Господь Бог із землі всю польову звірину, і все птаство небесне, і до Адама привів, щоб побачити, як він їх кликатиме. А все, як покличе Адам до них, до живої душі воно ймення йому.

20 І назвав Адам імена всій худобі, і птаству небесному, і всій польовій звірині.

Але після того як Адам і Єва зробили перший гріх (а який це був гріх?) вони вже не могли зоставатись у Едемському саду (що таке едемський сад?), бо гріх віддаляє людину від Бога. Також вони вже не могли так правильно панувати над цим світом, як перед своїм гріхопадінням. Зробивши гріх, Адам і Єва вже не мали тієї чистої святості і досконалості (подоби Божої). Їхня свобідна воля і розум (а разом з ними – і всіх майбутніх поколінь) вже не мали тої досконалості, що до гріхопадіння. Крім того, через непослух Адама і Єви вся природа постраждала, змінилася через гріх і вже не є такою чистою, якою була після створення:

БУТТЯ 3.17 І до Адама сказав Він: За те, що ти послухав голосу жінки своєї та їв з того дерева, що Я наказав був тобі, говорячи: Від нього не їж, проклята через тебе земля!

 «Проклята» означає, що разом з людиною і природа стала зіпсута гріхом.

 Але все-таки Бог не відібрав у людей можливості порядкувати цей світ. Чому?

Правильно, тому що Бог милосердний! А також, тому що це завдання людини! Давайте ще зачитаємо, що Творець зробив з першими людьми після їх гріхопадіння:

БУТТЯ 3. 23 І вислав його Господь Бог із Едемського раю, щоб порати землю, з якої узятий він був.

Що означає «порати»? (Приводити до порядку).

Бачимо, що вигнана з Едемського саду людина і далі має завдання порядкувати цей світ, дбати про нашу планету, розвивати і вдосконалювати її. До деякої міри людина має окультурювати природу, тобто підпорядковувати деякі природні місця для свого життя. Наприклад, людина може вирощувати культурні рослини, серед яких і декоративні; розводити свійських тварин; розвивати науку і техніку.  Як ми вже говорили, людина любить тримати свою домівку в чистоті й охайності. Тому і міста, і села, й угіддя, і все, що нас оточує, також мусимо тримати в порядку. Чи не так?

Але це все повинна людина робити в гармонії з природою, тобто так, щоб не порушувати природний хід речей на Землі і у всьому всесвіті. А що ми бачимо навколо? (Дати дітям відповісти).

Саме так, людина забруднює, нищить навколишнє середовище. Хоча поряд з тим будує нові будівлі, створює парки, але, на жаль, порушує природу більше, ніж порядкує. Чи це добре?

Як дивиться на це Бог? Звичайно, ми не можемо знати те, що Він тепер думає, але можемо уявити це на такому прикладі:

Кожен хай собі уявить, що кудись їде з батьками на тиждень і віддає свої улюблені речі або тваринки (ігри, акваріум з рибками, собаку, кішку і так далі) своїм знайомим, щоб за ними доглянули. А коли повертається додому, то бачить, що його друзі не тільки не доглянули ці речі, а й пошкодили їх, розбили акваріум, не годували собаку і кішку, які дуже схудли. Що Ви будете думати про своїх так званих друзів? Звичайно, в перші хвилини Ви на них можете образитись. Або засумувати з приводу такої невідповідальності.

А тепер уявіть собі, що Ісус Христос бачить нашу планету, дім, який нам подарував разом з Отцем і Духом Святим, у такому стані: люди знищують, спалюють ліси, закидують все навколо сміттям, висушують і засмічують річки, ставки, криниці; навіть свого рідного міста не шанують, всюди лежать обгортки з різних речей або й самі поламані речі, недопалки і таке інше? Що думає Ісус Христос про кожного з нас, коли ми йдемо по вулиці і кидаємо сміття не в смітник, а на землю? Або замість того, щоб зірвати плід з дерева ламають цілу гілку…

 

ВИСНОВКИ

Ми маємо пам’ятати, що Бог створив нас і дав такий прекрасний дім – планету Земля, яку кожним своїм рухом ми повинні оберігати і очищати від поганого. Як цього можна досягнути? Авжеж вірою в Бога, молитвою і проханням оберігати і відновлювати природу і особливо нас самих; добрими вчинками, послухом батьків, вчителів, які, я впевнений, також Вам говорили, щоб Ви не смітили, не знищували рослин і тварин, поважали своїх рідних, друзів, знайомих і просто пересічних людей.

Згадайте притчу про таланти. Кожному Бог дав якийсь один талант або кілька. Їх теж можемо використовувати для прикрашення нашої домівки і піклування про неї! Отже, не лякайтесь того, що стоїть перед кожним з нас, а постарайтеся виконати Божу вказівку щодо порядкування Землі, і разом з Богом ми це зможемо зробити.

 

Заключна частина: «Людина відповідає»

1. Що ми повинні робити на цьому світі для розвитку і збереження навколишнього середовища?

2. Коли бачимо, що хтось шкодить або нищить живі істоти просто так, як ми маємо на це реагувати?

 

ЛІТЕРАТУРА

1. БІБЛІЯ: КНИГИ СВЯТОГО ПИСЬМА СТАРОГО І НОВОГО ЗАПОВІТУ. Переклав на українську мову митрополит Іларіон.

2. Християнська етика в українській культурі: Програма для учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ, 2007. ­– 27 с.

 

Цей матеріал можна використати для катехизації учнів середньої школи, а також для проведеня уроків християнської етики.

 

Конспект підготував катехит Мукачівської греко-католицької єпархії Біланич М. М.

 

 


Оформив сторінку: Біланич Михайло